Mercedes Klasy X

MERCEDES WŚRÓD PICKUPÓW

Takiego samochodu w klasie pickupów jeszcze nie było. Mercedes Klasy X łączy wszystko co najlepsze w autach tego typu - solidność, funkcjonalność, wytrzymałość i możliwości w terenie – z cechami, za jakie kierowcy na całym świecie pokochali Mercedesa, czyli design, komfort, dynamikę jazdy oraz bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Gwiazda na masce nie kłamie – Klasa X to Mercedes wśród pickupów.

Zapotrzebowanie na średniej wielkości pickupy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia z zakresu komfortu od lat systematycznie rośnie. Równocześnie wzrasta liczba pickupów kupowanych na potrzeby prywatnego użytku. Samochody tej klasy nie są traktowane już tylko jako woły robocze. Do tej pory nie było jednak w segmencie rasowego samochodu klasy premium. Mercedes Klasy X rewolucjonizuje ten segment i proponuje kierowcom rzeczy, jakich dotąd w pickupach nie było.

Mercedes Klasy X mierzy 5340 mm długości, 1920 mm szerokości, 1819 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 3150 mm. Między nadkolami zmieści się europaleta. Ładowność Klasy X sięga 1,1 tony. Tyle wystarczy, by w przestrzeni ładunkowej przewieźć 17 pełnych 50-litrowych beczek piwa. Samochód ma uciąg do 3,5 tony, czyli może holować przyczepę z trzema końmi albo 8-metrowy jacht. Mercedes Klasy X debiutuje na rynku z wydajnym silnikiem diesla o pojemności 2,3 litra. Wariant X 220 d z pojedynczą turbosprężarką generuje 163 KM, a odmiana X 250 d z jednostką biturbo rozwija 190 KM. Obie jednostki dostępne są z dołączanym napędem na obie osie 4MATIC. Wszystkie silniki charakteryzują się wysoką kulturą pracy i przyjazną charakterystyką oraz niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Model X 250 d będzie początkowo oferowany z 7-biegowym automatem.

Już niedługo w ofercie pojawi się topowa wysokoprężna jednostka V6 mocy 258 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zapewniająca jeszcze lepsze osiągi na asfalcie i w terenie. Mercedes Klasy X z tym silnikiem nie będzie miał sobie równych w segmencie – żaden konkurent nie oferuje tak mocnego pickupa. Stały napęd 4MATIC i automat 7G-TRONIC to w 350d oczywiście standard.

<b>Mercedes Klasy X </b> Fot. materiały partneraMercedes Klasy X Fot. materiały partnera

Mercedes w Klasie X łączy nowoczesną stylistykę z bezkompromisową solidnością. Wytrzymałość przekłada się na właściwości jezdne i prowadzenie odpowiadające licznym wymaganiom – zarówno w zakresie dynamiki jazdy, jak i wygody. Z wyglądu pickup przywodzi na myśl samochody SUV niemieckiego producenta. W oczy rzuca się przede wszystkim charakterystyczny grill z dużą gwiazdą Mercedesa. Duży rozstaw osi, krótki przedni zwis, cofnięta kabina pasażerska – wszystko to sprawia, że Klasa X prezentuje się bardzo dynamicznie.

Do tego sylwetka jest muskularna, a nadkola i zderzaki optycznie poszerzone, co podkreśla solidność i niezawodność nowego Mercedesa. Wspólnie elementy te zapewniają pickupowi wyjątkową prezencję na drodze.

Mercedes Klasy X to pickup, który został stworzony dla każdego kierowcy. Dlatego występuje w dwóch zupełnie różnych odmianach i oferuje możliwości personalizacji, których próżno szukać u konkurentów.

<b>Mercedes Klasy X Power</b> <br><br>topowa linia designu i wyposażenia, adresowana do nabywców, którzy największy nacisk kładą na stylizację, osiągi i komfort. Klasa X POWER to lifestyle'owy samochód wyłamujący się z głównego nurtu, dopasowany do środowiska miejskiego oraz aktywności sportowych i wypoczynku poza utartym szlakiem. Jego design i bogate wyposażenie odzwierciedlają indywidualny styl życia właściciela.Mercedes Klasy X Power

topowa linia designu i wyposażenia, adresowana do nabywców, którzy największy nacisk kładą na stylizację, osiągi i komfort. Klasa X POWER to lifestyle'owy samochód wyłamujący się z głównego nurtu, dopasowany do środowiska miejskiego oraz aktywności sportowych i wypoczynku poza utartym szlakiem. Jego design i bogate wyposażenie odzwierciedlają indywidualny styl życia właściciela.
<b>Mercedes Klasy X Progressive</b> <br><br>przeznaczona dla ludzi poszukujących wytrzymałego pickupa wyróżniającego się stylem i komfortem – jako wizytówki swojego biznesu, a także prestiżowego i komfortowego pojazdu do osobistego użytku.Mercedes Klasy X Progressive

przeznaczona dla ludzi poszukujących wytrzymałego pickupa wyróżniającego się stylem i komfortem – jako wizytówki swojego biznesu, a także prestiżowego i komfortowego pojazdu do osobistego użytku.

W ramach dwóch linii stylizacji i wyposażenia nabywcy mają do wyboru 9 atrakcyjnych odcieni karoserii oraz szeroki wachlarz ekskluzywnych obręczy o średnicy 17, 18 lub 19 cali. Ale to wcale nie koniec możliwości personalizacji Mercedesa Klasy X. Pickupa można wyposażyć bowiem w boczne stopnie oraz elektrycznie sterowane tylne okno. Oferta obejmuje także stylowe orurowanie przestrzeni ładunkowej, sztywną pokrywę oraz miękką roletę lub rolowaną zasłonę aluminiową skrzyni, a także zabudowę typu hardtop, dzięki której Mercedes Klasy X wygląda niczym potężny SUV. Na liście akcesoriów znajdziemy także wyłożenie skrzyni, system podziału przestrzeni ładunkowej, szyny do mocowania ładunku oraz techniczną osłonę podwozia. Dzięki wszystkim tym dodatkom każdy może dopasować Klasę X do swoich gustów i wymagań.

Klasa X wnosi do segmentu powiew Klasy Premium i pod względem jakości wykonania i oferowanego wyposażenia deklasuje konkurencję. Klasie X bardzo blisko do luksusowych, osobowych modeli niemieckiej marki. We wnętrzu znajdziemy materiały

najwyższej jakości, a spasowanie poszczególnych elementów stoi na najwyższym poziomie. Przykładowo, kierownica, dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego pokryte są skórą. W połączeniu z systemami multimedialnymi Audio 20 CD i COMAND Online, Klasa X oferuje wielofunkcyjny panel dotykowy znany już z osobowych linii modelowych – to kolejna nowość w tym segmencie.

Mercedes od zawsze przykłada najwyższą wagę do komfortu jazdy. Fotele w Klasie X wykonano z materiałów najwyższej jakości, a ich projekt ma zapewniać wygodną pozycję nawet w długich trasach. Mają optymalne podparcie boczne, siedzi się wysoko, co w samochodzie typu pickup jest dużą zaletą, a wykonano je z miękkiej, ergonomicznie uformowanej pianki. Co więcej, Mercedes zadbał o to, by fotele można było dostosować do preferencji każdego kierowcy, dzięki szerokim możliwościom personalizacji siedziska i oparcia.

Mercedes wnosi też do segmentu pickupów przełomowe systemy bezpieczeństwa i nowoczesne technologie, których dotąd nie miało żadne auto w klasie.

Mercedes Klasy X
Trójwymiarowy element dekoracyjny to cecha charakterystyczna nowych Mercedesów. Rozciąga się przez całą deskę rozdzielczą.
Mercedes Klasy X
Do wyboru 3 różne wykończenia panelu: pikselowane o matowej fakturze, z efektem szczotkowanego aluminium oraz matowobrązowe, z efektem tekstury drewna.
Mercedes Klasy X
Okrągłe otwory wentylacyjne nadają wnętrzu sportowego charakteru i nawiązują do innych Mercedesów.
Mercedes Klasy X
Sercem nowoczesnego systemu COMAND Online jest duży i wyraźny ekran dotykowy. Ma 8,4 cala przekątnej i jest największy w segmencie.
Mercedes Klasy X
Pomiędzy klasycznymi, analogowymi wskaźnikami umieszczono czytelny kolorowy ekran o przękątnej 5,4 cala.

Podobnie jak w przypadku licznych elementów ozdobnych, nabywcy nowego pickupa mają do wyboru 4 rodzaje tapicerki siedzeń, w tym dwa warianty skóry z kontrastowymi przeszyciami, a także dwa odcienie podsufitki. Tym samym Klasa X oferuje najszerszą paletę materiałów i kolorów w segmencie pickupów. Po raz pierwszy w tym segmencie klienci mogą wybierać spośród dwóch odcieni podsufitki: tkaniny w kolorze beżu macchiato lub czarnym.

Mercedes Klasy X to pickup jedyny w swoim rodzaju, samochód który zmienia zasady gry w tym coraz popularniejszym segmencie. Do tej pory Europejczycy nie mogli kupić tak luksusowego, dobrze wykończonego i bogato wyposażonego samochodu. Mercedes Klasy X wnosi do segmentu także niezawodny napęd 4MATIC i najmocniejszy silnik dostępny na rynku. Nie ma wątpliwości, że to jeden z najważniejszych pickupów ostatnich lat.

GWIAZDA BEZPIECZEŃSTWA

I NOWOWCZESNYCH TECHNOLOGII

Mercedes Klasy X to samochód, który rewolucjonizuje segment pickupów w Europie. Do tej pory nie było w tej klasie tak zaawansowanego technicznie auta. Podobnie jak wszystkie Mercedesy, Klasa X wyróżnia się wzorowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Co więcej, to pierwszy inteligentnie skomunikowany pickup. Auto naszpikowane jest technologiami Daimlera i znajduje się w ciągłej łączności ze smartfonem kierowcy.

Mercedes od zawsze wyznacza trendy w motoryzacji. Technologie i rozwiązania zaprezentowane we flagowej Klasie S później trafiają na pokład innych samochodów Mercedesa. Ale nie tylko. Na Mercedesie wzorują się wszyscy producenci w branży. Samochody Mercedesa przecierają szlaki, a reszta stawki podąża za nimi. Nie inaczej jest w przypadku Klasy X. To pickup, do którego konkurencja będzie się porównywać, a kierowcy będą go stawiać za wzór segmentu.

<b>Mercedes Klasy X</b> Fot. materiały partneraMercedes Klasy X Fot. materiały partnera

W czasie jazdy za nasze bezpieczeństwo odpowiadają trzy systemy wspomagające: aktywny asystent hamowania Active Brake Assist, asystent utrzymania pasa ruchu Lane Keeping Assist oraz asystent rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist. Jeżeli często jeździmy z przyczepą, to nieoceniony okaże się układ stabilizacji toru jazdy przyczepy Trailer Stability Assist. Ponadto na wyposażeniu Mercedesa Klasy X znajdziemy jeszcze: monitorowanie ciśnienia w oponach, system połączenia alarmowego, tempomat oraz diodowe reflektory, które dzięki zastosowaniu 6 modułów LED w każdej lampie zapewniają najjaśniejszy strumień światła w segmencie. Podczas manewrowania 5,3-metrowym pickupem kierowcę może wspomóc system kamer 360 stopni.

Pickup z gwiazdą trafia na rynek z szeroką gamą systemów z dziedziny komfortu i bezpieczeństwa – niespotykaną w tym segmencie. Wysoki poziom ochrony podróżujących Klasy X to efekt zastosowania wyjątkowo sztywnego nadwozia z wysoce odporną kabiną pasażerską oraz konstrukcją przodu i tyłu pochłaniającą energię poprzez odpowiednio ukierunkowaną deformację. O kierowcę i pasażerów dba także 7 poduszek powietrznych, z kolei dla najmłodszych pasażerów przygotowano mocowania i-Size. Klasa X pomieści dwa foteliki dziecięce.

<b>Mercedes Klasy X</b> Fot. materiały partneraMercedes Klasy X Fot. materiały partnera

Mercedes Klasy X zachwyca nie tylko bezpieczeństwem, ale także szeroką listą nowoczesnych technologii. To „pickup jedyny w swoim rodzaju”. Mercedes jako pierwszy w tej klasie wprowadza aż tak zaawansowane systemy sterowania i wyświetlania informacji, a wśród nich: wielofunkcyjny panel dotykowy, w pełni zintegrowany system multimedialny COMAND Online z nawigacją na dysku twardym, sterowanie głosowe LINGUATRONIC oraz dostęp do Internetu za pośrednictwem smartfona.

<b>Mercedes Klasy X</b> Fot. materiały partneraMercedes Klasy X Fot. materiały partnera

Co ważne dla nowoczesnych i młodych kierowców, Mercedes Klasy X to pierwszy pickup w Europie z modułem komunikacji ze zintegrowaną kartą SIM. Dzięki temu modułowi można korzystać z szerokiej gamy usług Mercedes me connect i łączyć się z pojazdem za pośrednictwem telefonu. Do jakich informacji zapewnia dostęp aplikacja? Możemy sprawdzić m.in.: poziom paliwa w zbiorniku czy ciśnienia w ogumieniu, także miejsce gdzie zaparkowaliśmy pickupa albo jego pozycję na mapie, gdy został użyczony.

Dodatkowo, aplikacja Mercedes me oferuje kompleksową nawigację od drzwi do drzwi. Zakres usług Mercedes me connect obejmuje ponadto telefon alarmowy Mercedes-Benz oraz standardowe usługi pomocy w czasie awarii i kolizji, zarządzania przeglądami oraz zdalnej diagnostyki samochodu. Wszystkie usługi zdalne Mercedes me connect będą w pełni dostępne w przyszłym roku.

<b>Mercedes Klasy X</b> Fot. materiały partneraMercedes Klasy X Fot. materiały partnera

Ciągła łączność z Internetem daje jeszcze jedną korzyść. Klasa X cały czas dostaje informacje o ruchu drogowym. Dzięki temu system COMAND Online z dokładnością do 100 m pokazuje teraz początek i długość korka na mapie i dynamicznie wylicza trasę pozwalającą szybciej dotrzeć do celu. Automatycznie, w czasie rzeczywistym, uwzględnia też potencjalną stratę czasu przy dojeździe na miejsce i wskazuje ją na ekranie nawigacji. System prezentuje również mapy 3D z trójwymiarowymi modelami budynków, ułatwiające orientację w nieznanych centrach miast.

Gdzie najlepiej pojechać jesienią?

W POLSKIE GÓRY. WYBIERZ TE NAJDZIKSZE,
GDZIE NA SZLAKU MOŻESZ BYĆ CAŁKIEM SAM

Nieokiełznana przyroda, zjawiskowe krajobrazy i szansa, że przez wiele godzin wędrówki nikogo nie spotkasz. W tych górach odnajdziesz spokój i ciszę, a widokami będziesz mógł napawać się w samotności. I wcale nie musisz wyjeżdżać za granicę – wszystko to czeka na ciebie nie gdzie indziej, jak właśnie w Polsce.

Bieszczady

Przez wielu turystów uważane są za najpiękniejsze polskie góry. Choć ich nieokiełznaną dzikość dziś można już kwestionować, wciąż pozostają górami, które oferują wiele ciekawych szlaków również dla bardziej wymagających wędrowców. To już nie tylko połoniny i Tarnica, które oczywiście są przepiękne i obowiązkowe dla każdego, kto w Bieszczady przyjeżdża po raz pierwszy, ale także wiele innych ciekawych tras, zarówno wysokogórskich, jak i nieco mniej wymagających kondycyjnie.

A jeżeli waszym celem pozostaje wcześniej wspomniana Tarnica, czyli najwyższy szczyt tych gór, możecie nieco wydłużyć i utrudnić swoją podróż, wędrując od Wołosatego przez Przełęcz Bukowską, Rozsypaniec, Halicz, Przełęcz Goprowską i stamtąd już na szczyt Tarnicy.

Osoby preferujące odkrywanie górskich terenów połączone z odrobiną historii i kultury, powinny wybrać się do Tworylnego lub Rosochatego. Pierwsza z wymienionych wsi została wysiedlona w czasie akcji „Wisła” i nigdy później nikt ponownie w niej nie zamieszkał. Znajdują się tam ruiny cerkwi, budynku straży granicznej, a także fundamenty domów. Tworylne leży pod Otrytem w odległości około 20 km od Ustrzyk Dolnych.

W podobnej odległości znajduje się inna opuszczona i niemalże zapomniana wieś – Rosochate. Przestała ona istnieć w okresie II wojny

światowej. Obecnie odwiedzana jest przede wszystkim przez zwierzęta, również niedźwiedzie. Przez biegnące tamtędy łąki przepływają liczne strumienie, które swój początek mają w górnych partiach Otrytu.

Jeżeli waszym celem są Połonina Wetlińska i Caryńska, najlepiej wybrać się na nie późną jesienią lub wczesną wiosną, kiedy szlaki są nieco mniej zatłoczone, ale widoki równie piękne, jak latem. Bieszczady mają to do siebie, że zachwycają o każdej porze roku.

Nieco mniej znana trasa to ta na Okrąglik i Jasło. Nie jest trudna, ale przez to, że nie jest bardzo popularna wśród turystów, wciąż możecie w Bieszczadach poczuć się jak w dziczy. Poza tym, kiedy po zdobyciu Okrąglika zdecydujecie się na wejście na Jasło, wszystko zostanie wam wynagrodzone wspaniałymi widokami.

Góry Bialskie

To dzika część Sudetów w południowo-wschodnim krańcu Ziemi Kłodzkiej, a wszystko zaczyna się za miejscowością Bielice. Można tam bez problemu dojechać samochodem i bardzo dobrze na tych drogach sprawdzi się Mercedes. O Bielicach mówi się, że wyglądają jak opuszczone wsie rodem z Bieszczad, o których wspominaliśmy w poprzednim akapicie, choć nie aż tak skrajnie. Bielice wciąż są zamieszkane i z roku na rok coraz bardziej się rozwijają, przyciągając turystów nie tylko poszukujących ciekawych szlaków, ale też lubujących się w jeździe na nartach.

W Górach Złotych, do których bez problemu dotrzecie z Bielic, na pewno trzeba wspiąć się na ich najwyższy szczyt, czyli Kowadło liczące 989 metrów nad poziomem morza. Rozciąga się stamtąd

panorama pokazująca cały urok i niezwykłość tej części Sudetów. Można też spróbować wybrać się na wyprawę pasmem granicznym, ale wtedy będziecie mieli do czynienia już z czeskimi szlakami. Idąc tamtędy, czeskim żółtym szlakiem, zdobędziecie Smrek (1125 m), ale najpierw czeka was wspinaczka na Pasieczną.

Dalej warto wybrać się na Postawną, a stamtąd do Rezerwatu Puszczy Śnieżnej Białki, gdzie pod ochroną znalazła się część lasu z całkiem pokaźną domieszką jawora. Jeśli dalej będziecie kierować się w stronę góry Iwinki, bez przeszkód dostaniecie się stamtąd na szczyt zaliczany do Korony Gór Polskich – Rudawiec (1106 m). Takiej zdobyczy nie powinien pominąć żaden górski piechur.

Beskid Niski

Wśród amatorów gór mówi się, że pod względem dzikości Beskid Niski zdetronizował Bieszczady. Nie nam to oceniać, lepiej, jeśli sprawdzicie to sami. Nie są to jednak góry dla każdego. Ci turyści, którzy mają nadzieję na spektakularne widoki, nie powinni wybierać terenów Beskidu Niskiego. To góry stosunkowo niewysokie, w większości zalesione, a więc nie ma co liczyć na zapierające dech w piersiach panoramy.

Nie oznacza to jednak, że Beskid Niski trzeba spisać na straty. Przez swoje mniej atrakcyjne szczyty, to pasmo górskie może pochwalić się wyjątkową ciszą i spokojem. A jeśli bardziej liczy się dla was obcowanie z przyrodą i zdobywanie kolejnych szczytów, a nie podziwianie widoków, na pewno bardzo dobrze się tam odnajdziecie.

  • Pilsko – szczyt w Beskidzie Żywieckim. Fot. wikimedia commons Andrzej Otrębski CC BY-SA 4.0

  • Gorce. Fot. Maciej Kraus/flickr.com/CC BY 2.0

  • Bacówka na Rycerzowej, Beskid Żywiecki. Fot. wikimedia commons

  • Beskid niski. Fot. Fot. pl.fotolia.com/piotrwolak

  • Imponująca Lackowa 997 m n.p.m.. Fot. pl.fotolia.com/ piotrwolak

  • Górskim szlakiem - Babia Góra. Fot. pl.fotolia.com / ChemiQ

Zadnie Góry (773 m n.p.m.)
Górna część bocznego grzbietu w Paśmie Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim. Grzbiet ten odbiega od głównej grani tego pasma w południowo-zachodnim kierunku i oddziela dolinę Głęboczanki od doliny Jaworzyny. Zadnie Góry mają kilka wierzchołków: 968, 831, 814 m.
Parchowatka (1004 m n.p.m.)
Dolne stoki Parchowatki są zalesione, jednak na rozległym i dość płaskim grzbiecie po obydwu stronach szczytu są odkryte tereny. Dawniej było ich znacznie więcej, były tutaj pola uprawne, łąki i zabudowania gospodarskie. Niektóre zostały już opuszczone przez ich mieszkańców, pola są użytkowane w niewielkim stopniu i stopniowo zarastają borówczyskami i lasem. Wciąż są jeszcze dobrym punktem widokowym.
Przełęcz Bukowinka
Większa część stoków Bukowinki i sam wierzchołek jest zalesiony, ale pod szczytem od południowej strony znajduje się polana, z której roztacza się widok na Spisz, Pieniny, Góry Lewockie, Magurę Spiską oraz Tatry[3]. W dole widoczny jest Jezioro Czorsztyńskie, nad którym rankiem zwykle zalegają mgły.
Wierch (1084 m n.p.m.)
Szczyt w Beskidzie Sądeckim, w Paśmie Jaworzyny Krynickiej. Na północnym stoku Wierchu nad Kamieniem znajduje się największa w Beskidzie [Wierch nad Kamieniem 1084 mnpm] Sądeckim jaskinia - Jaskinia Niedźwiedzia (28 metrów głęboskości i 611 metrów korytarzy).
Cycówka (593 m.n.p.m.)
Cycówka wznosi się bezpośrednio na wschód od doliny Popradu i drogi Nowy Sącz - Muszyna na wysokości Młodowa. Wschodnie stoki wzniesienia opadają ku dolinie Jaworzyny i miejscowości Kokuszka.
Głębokie
Miejscowość położona w dolinie potoku. Zasilany jest kilkoma ciekami spływającymi z dwóch bocznych grzbietów Pasma Jaworzyny, pomiędzy którymi spływa do Popradu. Od strony zachodniej jest to grzbiet Makowicy z Polaną Cyrla i Polana Kretówki.
Hala Pisana (1044 m n.p.m.)
Niezbyt wybitny szczyt i zarastająca polana grzbietowa w Paśmie Jaworzyny Krynickiej w Beskidzie Sądeckim. Wierzchołek jest punktem widokowym na wschodnią i południową stronę.
Groń (822 m n.p.m.)
Nazwa groń jest często spotykana w Karpatach. Jest pochodzenia wołoskiego, w gwarze podhalańskiej oznacza "wyniosły brzeg rzeki lub potoku". Przez szczyt prowadzi szlak turystyki pieszej, grzbietem poniżej szczytu szlak rowerowy.
Jaworzyna Kokuszańska (966 m n.p.m.)
Z okolic szczytu oraz z ciągnącej się po obydwu jego stronach, zarastającej już Hali Jaworzyna rozległe widoki na Pasmo Radziejowej, a przy dobrej pogodzie widoczne są także słowackie Tatry Wysokie.
Źródło zdjęć: www.beskidsadecki.eu

Beskid Niski to też niepowtarzalny klimat, z którym można zetknąć się w tekstach utworów nie żyjącego już Wojciecha Bellona, pięknie opisującego majestat polskich gór. Ta część słynie z przepięknych cerkwi, zwłaszcza w takich miejscowościach jak Bartne, Kwiatoń, Owczary czy Kotań. Szlaki turystyczne zostały też poprowadzone do cmentarzy, m.in. na Przełęczy Małastowskiej, Rotundzie i Beskidku nad Konieczną.

Przez Beskid Niski przebiegają liczne szlaki, m.in. Główny Szlak Beskidzki, który liczy ponad 500 kilometrów. To także pasmo, w którym nie brakuje naprawdę dzikich, opustoszałych wsi, a do szczególnie wartych polecenia należą doliny: Bielicznej, Regetowa, Radocyny, Ciechani i Jasiela. A jeżeli macie ochotę na zobaczenie obiektu z listy UNESCO, wybierzcie się do Sękowej, aby obejrzeć tamtejszy drewniany kościół.

Beskid Żywiecki

Podobnie jak Beskid Niski, Beskid Żywiecki to góry przede wszystkim zalesione, co wcale nie znaczy, że mniej urokliwe. Chyba, że wybierzecie się na Babią Górę lub Pilsko, których szczyty się nagie i skaliste. Jeżeli jesteście wytrawnymi wędrowcami, dobrze przygotowanymi, a góry to wasz drugi dom, możecie spróbować długiej wyprawy z Wielkiej Raczy do Babiej Góry. Przez cały ten czas będziecie nocować w schroniskach, a przejście trasy zajmie wam około tygodnia.

Schronisk w Beskidzie Żywieckim nie brakuje. Do szczególnie uwielbianych przez turystów należy zaliczyć trzy: bacówkę na Rycerzowej, bacówkę na Krawcowym Wierchu oraz schronisko na Przełęczy Przegibek.

Jeżeli nie czujecie się na siłach, aby przez tydzień nie schodzić z górskich szlaków, możecie zdecydować się na wejścia na pojedyncze szczyty. Dobrze zaczyna się wyprawy z Korbielowa (wieś leży na stokach Pilska), Żywca, Węgierskiej Górki leżącej na pograniczu Beskidu Żywieckiego i Śląskiego, którędy przebiegają m.in. szlaki prowadzące na Baranią Górę czy Żabnicę, czy Rajczy – miejscowości obfitującej w trasy turystyczne i z bogatą infrastrukturą do uprawiania sportów zimowych. Z Rajczy biegnie piękny, widokowy żółty szlak prowadzący na Halę Lipowską przez Boraczy Wierch. Z tej rozległej polany, jaką jest Hala Lipowska, doskonale widać panoramę Beskidu Żywieckiego, Małej Fatry (pasmo górskie na Słowacji) i Tatr.

Gorce

Te góry są doskonałe, jeśli macie dość zatłoczonych tatrzańskich szlaków. Pasmo leży w Beskidach Zachodnich i wydaje się miejscem zapomnianym przez turystów. Jeśli nie do końca potraficie zlokalizować Gorce, być może pomocne okażą się takie nazwy jak Limanowa, Mszana Dolna czy Rabka-Zdrój bądź Nowy Targ.

Jeżeli za swój weekendowy cel obierzecie właśnie tę część Beskidu Zachodniego, nie możecie w swoich planach pominąć najwyższego szczytu Gorców, czyli Turbacza, który mierzy 1310 m n.p.m. Poza tym na pewno warto wspiąć się na niewiele niższą Jaworzynę Kamieniecką, Kiczorę, Kudłoń czy Czoło Turbacza. Każda z tych gór, z wyjątkiem ostatniej z wymienionych, leży na obszarze Gorczańskiego Parku Narodowego.

Gorce to jednak nie tylko piesze szlaki górskie. Turyści mogą korzystać też z tras rowerowych, konnych i spacerowych. Nie brakuje również ścieżek edukacyjnych, a w wielu miejscach można znaleźć tablice informacyjne dokładnie opisujące miejsca odwiedzane na szlaku. Jeśli więc chcecie dowiedzieć się czegoś nowego o Polsce, Gorce na pewno nie będą złym wyborem.

Gorce. Fot. www.beskidsadecki.euGorce. Fot. www.beskidsadecki.eu

MERCEDES KLASY X – DLA LUDZI Z PASJĄ

Najnowszy Mercedes Klasy X to nie jest zwykły pickup. To samochód dla ludzi, którzy szukają unikatowego samochodu. Takiego, który świetnie będzie prezentował się w mieście i który sprawdzi się w podmiejskiej pracy oraz w rodzinnej wyprawie nad morze.

Świat się zmienia. W przeszłości Mercedes kojarzył nam się przede wszystkim z bardzo komfortowymi, zaawansowanymi technologicznie i niezawodnymi limuzynami. Teraz koncern produkuje również potężne, ekskluzywne SUV-y i kompaktowe auta klasy A idealne do komfortowego przemieszczania się po mieście. W ofercie Mercedesa pojawił się również pierwszy w historii pickup – Mercedes Klasy X . Samochód, który raz na zawsze odmienia segment pickupów.

Idealny do pracy i oryginalnej zabawy

Mercedes Klasy X to przede wszystkim potężne narzędzie do pracy. Ma 5,34 metra długości i 1,92 metra szerokości. Na pakę załadujemy 1042 kg bagażu (wymiary 1587 mm x 1560 mm x 474 mm), zmieści się więc tam standardowa europaleta, ale także deska windsurfingowa lub wyposażenie na wyprawę w góry dla kilku osób. Samochód nie będzie miał żadnych problemów z udźwignięciem solidnego ładunku i pasażerów. Mercedes Klasy X oferowany jest już w wersjach z dwoma mocnymi dieslami - X 220 d (120 kW/163 KM) oraz X 250 d (140 kW/190 KM). W połowie przyszłego roku do sprzedaży trafi topowy diesel V6 o mocy 190 kW/258 KM. Każdą z jednostek można połączyć z 6-stopniową skrzynią ręczną lub 7-stopniowym automatem.

Mercedes Klasy X bez problemu zatem uciągnie przyczepę o masie do 3,5 tony. W praktyce będzie więc mógł holować przyczepę do przewozu koni lub taką która przewozi 8-metrowych jacht, sportowy samochód lub dwa potężne motocykle. Hobby można mieć przecież różne.
I do tego można uprawiać je w nawet bardzo trudno dostępnych miejscach. Właściwości off-roadowe Mercedesa Klasy X są imponujące. Prześwit o wartości 20,2 cm, kąt natarcia na poziomie 20,4 stopnia, maksymalny przechył boczny 49,8 stopnia i głębokość brodzenia 600 mm pozwolą sprawnie poruszać się w niemal każdym terenie.

Napęd na wszystkie koła 4MATIC można załączać podczas jazdy z prędkością do 100 km/h. Tryb "High" napędu na wszystkie koła może wspierać Klasę X w trudnych warunkach drogowych - na przykład na zaśnieżonej jezdni. Załączenie trybu "Low" z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej oraz dostępną opcjonalnie, dołączaną blokadą mechanizmu różnicowego na tylnej osi, umożliwia swobodną jazdę także w bardzo już wymagającym terenie.

Podczas jazdy terenowej i pokonywania przeszkód silnik, skrzynię biegów i układ wydechowy chroni wzmocniona osłona dolna ze stali nierdzewnej (znajdziemy ją na liście opcji).




Wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo

Mercedes Klasy X to samochód, który nie tylko zawiezie nas dokładnie tam gdzie chcemy. To również samochód, który podobnie, jak każdy inny Mercedes, oferuje wyjątkowy komfort podróżowania.
Nie ma tu nic, co może kojarzyć się z prostymi konstrukcyjnie pickupami. Szeroki rozstaw kół, sprężyny i amortyzatory zestrojone z myślą o typowym dla Mercedesów komforcie. W środku jest bardzo cicho i bezpiecznie. Otaczają nas wysokiej jakości materiały. Wizerunek wnętrza zdominował dzielony poziomo kokpit z dużym elementem ozdobnym przebiegającym wzdłuż deski rozdzielczej. Ciepłe i zimne barwy tworzą wobec siebie pełne napięcia kontrasty, wyszukane materiały nadają wystrojowi wnętrza ostateczny, szlachetny szlif. Do tego klimatyzacja automatyczna, regulowane elektrycznie i podgrzewane fotele z podparciem lędźwiowym, zaawansowany system radiowo-nawigacyjny oraz wiele systemów ułatwiających prowadzenie samochodu i podnoszących bezpieczeństwo jady.

Wśród nich asystent rozpoznawania znaków drogowych, pokazujący ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania, asystent utrzymania pasa ruchu, który ostrzeże kierowcę o możliwości wjechania pod koła samochodu jadącego sąsiednim pasem i aktywny asystent układu hamulcowego, który w razie rozpoznania niebezpieczeństwa kolizji najpierw emituje ostrzeżenie dźwiękowe a potem wspomoże hamowanie kierowcy lub nawet samoczynnie zredukuje prędkość.
Jest też system ESP z funkcją stabilizacji przyczepy. Jeżeli rozpozna wahadłowe ruchy przyczepy, może je ograniczyć, odpowiednio przyhamowując koła samochodu.

Niepowtarzalny styl

Design Mercedesa Klasy X przyciąga uwagę, kojarzy się z luksusem i prestiżem. Pickup z gwiazdą na masce będzie się wyróżniał na każdym miejskim parkingu. Potężna maska silnika z wybrzuszeniami spaja się tutaj harmonijnie ze zderzakiem przednim i chromowaną ozdobną osłoną dolną. Wyrazisty kształt reflektorów – opcjonalnie wyposażonych w diody LED – wizualnie poszerza osłonę chłodnicy, nadając klasie X męski i zdecydowany wizerunek.

Podkreślają go również jasno nakreślone linie nadwozia i muskularne wnęki dużych kół. O tym, że mamy do czynienia z luksusowym samochodem przekonuje nas również wykonane z polerowanej stali szlachetnej orurowanie styling bar, opcjonalna okładzina skrzyni ładunkowej oraz zintegrowane oświetlenie LED skrzyni ładunkowej.

Nowoczesne finansowanie

Koncern ze Stuttgartu wprowadzając na rynek samochód, zadbał również o trakcyjne sfinansowanie jego zakupu. Opcji mamy wiele – od prostego kredytu po bardzo elastyczne formy leasingu.

Warto zwrócić uwagę między innymi na promocyjną ofertę Lease&Drive 1%. Kupując samochód w ten sposób – na firmę – najpierw wpłacamy tylko 5 proc. jego wartości. A potem 24 lub 36 rat, z których każda wynosi 1,1% ceny brutto pojazdu. Po dwóch lub trzech latach możemy wykupić samochód zgodnie z jego aktualną wartością lub oddać go dealerowi i wyleasingować nowego Mercedesa.

Dwie linie wyposażenia

POWER
komfortowa, najwyższej klasy

Tutaj oferowane są między innymi reflektory LED High Performance, elektryczna regulacja foteli przednich z podparciem lędźwiowym, klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC oraz system Audio 20 CD z panelem dotykowym. <br><br>Wysoką klasę linii POWER podkreślają lakierowane na ciemno obręcze kół ze stopu metali lekkich w rozmiarze 45,7 cm (18 cali) z 6 podwójnymi ramionami, ozdobna osłona dolna, a także chromowane listwy ozdobne krawędzi nadwozia i lampy tylne wyposażone częściowo w diody LED.Tutaj oferowane są między innymi reflektory LED High Performance, elektryczna regulacja foteli przednich z podparciem lędźwiowym, klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC oraz system Audio 20 CD z panelem dotykowym.

Wysoką klasę linii POWER podkreślają lakierowane na ciemno obręcze kół ze stopu metali lekkich w rozmiarze 45,7 cm (18 cali) z 6 podwójnymi ramionami, ozdobna osłona dolna, a także chromowane listwy ozdobne krawędzi nadwozia i lampy tylne wyposażone częściowo w diody LED.

PROGRESSIVE
uniwersalna, dopracowana, wzorcowa

Idealna zarówno do trudnych zadań roboczych, jak i na rekreacyjne wyprawy. Jej dynamiczny charakter wzmacniają obręcze kół ze stopu metali lekkich w rozmiarze 43,2 cm (17 cali) z 6 ramionami, natomiast we wnętrzu zintegrowana tablica wskaźników z dwoma okrągłymi wskaźnikami w tubach i okrągłymi dyszami nawiewowymi wykończonymi srebrnym chromowaniem. <br><br>Szyny na burtach skrzyni ładunkowej umożliwiają zamocowanie przewożonych narzędzi bądź sprzętu sportowego. A kompas w lusterku wstecznym potwierdza, że obrany kierunek jazdy jest prawidłowy.Idealna zarówno do trudnych zadań roboczych, jak i na rekreacyjne wyprawy. Jej dynamiczny charakter wzmacniają obręcze kół ze stopu metali lekkich w rozmiarze 43,2 cm (17 cali) z 6 ramionami, natomiast we wnętrzu zintegrowana tablica wskaźników z dwoma okrągłymi wskaźnikami w tubach i okrągłymi dyszami nawiewowymi wykończonymi srebrnym chromowaniem.

Szyny na burtach skrzyni ładunkowej umożliwiają zamocowanie przewożonych narzędzi bądź sprzętu sportowego. A kompas w lusterku wstecznym potwierdza, że obrany kierunek jazdy jest prawidłowy.